עקרונות ותרגולים לשיפור בראייה

הקו המנחה בתהליך של שיפור הראייה הוא לשנות את הרגלי הראיה הקיימים אלו הפוגעים בראיה התקינה. יש להתחשב במבנה העין ויכולותיה השריריות והעצביות ובקשר שלהן עם המוח . בחיי היום יום  אנחנו לא בתנועה מספקת ומכאן אבדנו את גמישות הגוף , כמו כן אבדנו את הגמישות של העיניים מתוך צפייה ושימוש עודף במסכים, אנו נמצאים הרבה בחדרים סגורים ופחות בטבע.

קיימים כמה עקרונות – תרגולים שמחברים אותנו לחוקי הטבע והעיניים שמטרתם להחזיר לעיניים את התנועתיות המגוונת ומכאן הדרך קצרה לעיניים בריאות.

עיקרון ראשון – הרפיית העיניים

בחיי היום יום קימות פעולות רבות הגורמות לעיניים למאמץ, כמו: קריאה מרובה, שימוש במחשב, טלפונים סלולריים,  צפייה במסכים  שונים. פעילויות אלו גורמות לנו להסתכלות ממושכת מקרוב ובנוסף אנחנו נמצאים במרבית היממה בחללים סגורים ובתאורה לא טבעית.

מאמץ העיניים גורם לכיווץ מתמשך של גלגל העין ושרירי העדשה ואלו מובילים לחוסר זרימת דם מספקת לעיניים ולהארכת גלגל העין תוסיפו על כל אלה,  ישיבה ממושכת ותנועתיות מועטה במשך שעות מרובות.

תרגילי עיניים היוצרים הרפיה  הן חלק מהותי בקידום ושיפור הראייה. ההרפיה מאפשרת לעיניים לתקן את עצמן.

תרגיל להרפיית העיניים: קומפרסים על העיניים, טבלו מגבת קטנה במים קרים והניחו על העיניים.

עיקרון שני – הסתגלות לאור בתדירויות שונות

החשיפה לכל תדירויות האור מאזנת את הרישתית ואת האישון, דבר השומר על ראייה טובה ועל בריאות העיניים.

בני האדם בעידן המודרני נחשפים מעט מדי לאור שמש מצד אחד, ומצד שני אינם נמצאים בחשכה מוחלטת. ההימנעות מחשיפה לאור השמש גורמת לנזקים ולהפרת האיזון בעיניים. יתרה מכך אנו משתמשים במשקפי שמש החוסמים את האור להיכנס אל עינינו. יש להבין  "שהמזון" של העיניים הוא האור ואחת ההשלכות לכך היא ששרירי העיניים השולטים על האישונים נחלשים ואז העיניים מתקשות להתמודד עם האור( סינוור) .

בנוסף אין אנו נחשפים לחשכה מוחלטת מכיוון שאנו חיים בתאורה מלאכותית רב הזמן, הדבר מפר את איזון הרישתית.

תרגיל : צאו כל יום החוצה והיחשפו אל אור השמש וכן לכו לטיול באזור חשוך לחלוטין.

עיקרון שלישי – הסתכלות על פרטים ללא מאמץ .

העיניים כל הזמן מבצעות תנועות זעירות במהירות גדולה, ההסתכלות על פרטים ופירטי פרטים מאפשר את האיזון של חלקה המרכזי של הרישתית הנקרא מאקולה. חלק זה של העין אחראי לראייה החדה. כאשר הראייה מידרדרת, התנועות הזעירות שהעין מבצעת נעשות גדולות ואיטיות וכך הפרטים מאבדים את חדותם ואפילו בחלק מהמקרים נעלמים.

משום כך אחד מתרגילי העיניים הוא לאפשר את התנועה החופשית והטבעית של העין בעזרת תרגילים מיוחדים בהם מתייחסים לראיית הפרטים.

תרגיל : בחרו תמונה יפה בספר, צאו אל השמש והסתכלו על פרטי התמונה.

עיקרון רביעי – הרחבת היקף הראייה .

במרבית המקרים בהם קיימת לקות ראיה אנשים משתמשים בצורה לא מאוזנת בראייה המרכזית  ומזניחים את ראייתם ההיקפית.

עבודת עיניים על היקף הראייה משפרת את הראייה המרכזית שומרת על איזון בתפקוד העיניים והרישתית. במחלת הגלאוקומה תרגול זה יגרום להגדלת שדה הראייה ויוכל לשמור על הראייה הקיימת ולשפרה . בנוסף כדי לשמור על תפקוד תקין של הרישתית נשפר את הראייה ההיקפית כדי ליצור שיפור והרפייה.

תרגיל : כאשר אתם עובדים על המחשב שימו לב למרחב החדר .

עיקרון חמישי – הסתכלות למרחק

לעיתים רחוקות אנו מביטים למרחק בשגרת היום יום. הסתכלות מתמדת לקרוב היא מאמץ לעיניים והסתכלות למרחק היא הרפיה לעיניים. חשבו לרגע על האדם הקדמון או על בני האדם החיים ביערות הג'ונגל. חלק מההסתכלות למרחק ושימת לב להיקף היא שעזרה להם להישאר בחיים והיא שהיתה אמורה להיות לנו כטבע שני.

ראיה למרחק תהווה עולם חדש עבורכם ותאפשר קידום בשיפור הראיה , לקצרי רואי ההסתכלות למרחק תראה מטושטשת, תנסו להנות מכך ולהרפות את עיניכם.

תרגיל : צאו לטייל בטבע בו תוכלו לאמן את ההתבוננות למרחק. צאו אל הים והתבוננו אל האופק.

עיקרון שישי – איזון ושיתוף פעולה בין העיניים

אנשים שראייתם אינה תקינה משתמשים בצורה לא מאוזנת בשתי העיניים. לרוב בני האדם יש עין אחת יותר דומיננטית מהאחרת, יתרה מכך עין אחת שולטת על האחרת.  לרוב אנחנו לא מודעים לעובדה זו. השימוש הלא מאוזן בעיניים גורם להיחלשות של שתיהן.

בעזרת תרגילי עיניים אנו מעוררים ומחזקים את העין הפחות דומיננטית דבר הגורם לאיזון בין שתי העיניים.

עיקרון שביעי – שילוב של עבודת עיניים וגוף – קורדינציה

מצבינו הגופני  מתבטא ביציבה שלנו, במצב השלד שלנו, במצב שרירי הגוף ובזרימת הדם, כל אלה משפיעים  בצורה ישירה על מצב העיניים. כך שאנו ממליצים בטיפול במגע, עבודת גוף , תרגילי תנועה שיאפשרו שיפור מטיב לעיניים.

מחבר הפוסט

הפוסט נכתב ע"י .